Θεσμικό Πλαίσιο: Αποφάσεις Οργάνων τής Πολιτείας για το επάγγελμα του Ψυχολόγου
 
Καταδικάσθηκε «ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ», από Δικαστήριο τής Χώρας [ΠλΚ: 1064/08.04.2011].
 

Ασκήθηκε δίωξη για παράβαση διατάξεων του Αναγκαστικού Νόμου 1565/1939 (ΦΕΚ 16/τ.Α΄/14-01-1939), «Περί κώδικος ασκήσεως του ιατρικού επαγγέλματος», δηλαδή απαγγέλθηκαν κατηγορίες για ιδιώνυμο αδίκημα. Με βάση το κατηγορητήριο: “Κατηγορείται ως υπαίτιος του ότι ... κατά το χρονικό διάστημα από τον μήνα Ιούλιο 2005 έως το έτος 2009 ... σφετερίστηκε τον τίτλο του Ιατρού ... ασκούσε παράνομα το ιατρικό επάγγελμα ... εκδίδοντας μάλιστα και σχετικές γνωματεύσεις που περιλαμβάνουν διάγνωση ψυχικής κατάστασης και συμβουλές θεραπείας χωρίς να έχει άδεια από το αρμόδιο Υπουργείο, χωρίς να είναι μέλος του Ιατρικού Συλλόγου και χωρίς να έχει πτυχίο της Ιατρικής Σχολής κάποιου Πανεπιστημίου... Για παράβαση των άρθρων 1, 12, 14, 26, 27 παρ.1, 53, 79 παρ. 1, 2, 111, 112 Α.Ν. 1565/39”.

 
  Κάντε το PSY.GR Πρώτη Σελίδα  
   
 
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Αρχική σελίδα Site Map Επικοινωνία
  Members Only  
Ειδήσεις & Θέματα Ψυχολογίας
 
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 14 Μάρτιος 2009
 

Δεύτερη συνάντηση της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων και Ανοικτή Συζήτηση του Συνηγόρου του Παιδιού με Μαθητές στη Θεσσαλονίκη.

Δύο σημαντικές εκδηλώσεις οργανώνει το Σαββατοκύριακο 14-15 Μαρτίου 2009 στη Θεσσαλονίκη ο Συνήγορος του Πολίτη ως Συνήγορος του Παιδιού, προχωρώντας στον διάλογο με  τους εφήβους σχετικά με την εφαρμογή των Δικαιωμάτων του Παιδιού στη χώρα μας.

Το Σάββατο 14 Μαρτίου θα διεξαχθεί στο Παιδικό Χωριό SOS στο Πλαγιάρι η δεύτερη συνάντηση της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων, που συγκροτήθηκε τον Δεκέμβρη του 2008 από τον Συνήγορο του Παιδιού, σύμφωνα με πρότυπα ομόλογων θεσμών της Ευρώπης.

Στην Ομάδα συμμετέχουν αγόρια και κορίτσια 14-17 χρόνων από όλη τη χώρα. Στην συνάντηση, που είναι κλειστή στο κοινό, θα συζητηθούν θέματα που έχουν επιλεγεί από τους εφήβους, όπως και οι δράσεις τους στα σχολεία, στην κοινότητα και στο διαδίκτυο, με στόχο την ανάδειξη των απόψεων των συνομηλίκων τους και τη διάδοση μηνυμάτων για τα δικαιώματα των ανηλίκων.

Με την ευκαιρία της συνάντησης, το βράδυ του Σαββάτου, η Δημοτική Επιχείρηση του Δήμου Μίκρας διοργανώνει στο αμφιθέατρο του Λυκείου Δήμου Μίκρας στον Τρίλοφο, στις 8.30 μ.μ. μουσική βραδιά με νεανικά συγκροτήματα, στην οποία είναι προσκεκλημένα τα μέλη της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων, έφηβοι των Χωριών SOS και πολίτες της κοινότητας.

Τα μέλη της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων και οι συνοδοί τους, που έρχονται στη Θεσσαλονίκη από άλλες περιοχές της Ελλάδας, φιλοξενούνται από την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης σε ξενοδοχεία της πόλης, ενώ για τις αεροπορικές τους μετακινήσεις αξιοποιείται η δωρεάν προσφορά εισιτηρίων από την εταιρεία Aegean, που υποστηρίζει τις συναντήσεις της Ομάδας.
 
Την Κυριακή 15 Μαρτίου ο Συνήγορος του Παιδιού, με τη συνεργασία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης, διοργανώνει Ανοικτή Συζήτηση με μαθητές και μαθήτριες, με θέμα:
«Ο ρόλος των μαθητών στην σύνταξη και εφαρμογή Σχολικών Κανονισμών», στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, Περίπτερο 8, Συνεδριακό Κέντρο «Ν. Γερμανός», στις 11.00 – 13.30.

Στην συζήτηση θα λάβουν μέρος μαθητές από 60 σχολεία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας καθώς και μέλη της Ομάδας και της Κοινότητας Εφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού.

Η εκδήλωση αποσκοπεί στην ελεύθερη έκφραση απόψεων και στην ανταλλαγή εμπειριών, ιδεών και προτάσεων των μαθητών σχετικά με τη σύνταξη και εφαρμογή των σχολικών κανονισμών, την κατοχύρωση των δικαιωμάτων και την υλοποίηση της δημοκρατίας στο σχολείο.

Οι προφορικές παρεμβάσεις των συμμετεχόντων στην συνάντηση θα ηχογραφηθούν και θα απομαγνητοφωνηθούν, ώστε να χρησιμοποιηθούν ως υλικό τεκμηρίωσης που θα συμβάλει στην εκπόνηση συναφών θεσμικών προτάσεων του Συνηγόρου του Παιδιού.
Η εκδήλωση της 15.3.2009 θα μπορεί να καλυφθεί δημοσιογραφικά, ενώ μετά το πέρας της (στις 14:00) θα γίνει ενημέρωση εκπροσώπων των Μ.Μ.Ε. από τον Βοηθό Συνήγορο για τα Δικαιώματα του Παιδιού κο Γιώργο Μόσχο και μέλη της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων.

Περισσότερες λεπτομέρειες για την εκδήλωση παρέχονται στο τηλέφωνο: 2107289703.

Το πρόγραμμα της συνάντησης της 15.3.2009 προβλέπεται ως εξής:
10:30  Αφίξεις μαθητών.
11:00  Καλωσόρισμα.
11:10  5-λεπτες παρουσιάσεις από μαθητές (4) σχολείων (των πρώτων που απέστειλαν περιλήψεις εισηγήσεων).
11:30  3-λεπτες παρουσιάσεις - σχολιασμός από (20) μαθητές άλλων σχολείων.
12:30  Ελεύθερη συζήτηση με 2-λεπτες παρεμβάσεις μαθητών. Συντονισμός της συζήτησης από τον Συνήγορο του Παιδιού.
13:15  Σύνοψη συζήτησης και αναγγελία επόμενων ενεργειών.


«Ο ρόλος των μαθητών στην σύνταξη και εφαρμογή Σχολικών Κανονισμών»

Ανοικτή Συζήτηση στην Θεσσαλονίκη 15.3.2009

Σύνοψη των κυριότερων απόψεων και προτάσεων των μαθητών

Η Ανοικτή Συζήτηση διοργανώθηκε στην Θεσσαλονίκη από τον Συνήγορο του Παιδιού σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, τις Διευθύνσεις Β/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης και τα Γραφεία Αγωγής Υγείας του Νομού. Σε αυτήν συμμετείχαν περίπου 130 μαθητές από 60 γυμνάσια και λύκεια, μεταξύ των οποίων και 20 μέλη της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού.

Στο παρακάτω κείμενο περιλαμβάνονται απόψεις και προτάσεις που αναφέρθηκαν από μαθητές στην συνάντηση. Προς το παρόν ο Συνήγορος του Παιδιού δεν εκφράζει άποψη για το περιεχόμενό τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, που διατυπώθηκαν διαφορετικές προτάσεις για στα ίδια θέματα, εδώ παρουσιάζεται η σύνθεσή τους. Μετά την απομαγνητοφώνηση των παρεμβάσεων των μαθητών, θα ακολουθήσει περαιτέρω επεξεργασία των απόψεών τους προκειμένου να διατυπωθούν συγκεκριμένες προτάσεις εκ μέρους του Συνηγόρου του Παιδιού. 

1. Γενικά για το Σχολικό Κανονισμό

- Ο σχολικός κανονισμός είναι κάτι σαν το τοπικό Σύνταγμα κάθε σχολικής μονάδας! Πρέπει να συντάσσεται ύστερα από διάλογο, ώστε να έχει γενική αποδοχή, να γνωστοποιείται σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας και να αναρτάται σε δημόσιο χώρο για τη διαρκή ενημέρωση όλων.

- Δυστυχώς μέχρι σήμερα στα περισσότερα σχολεία ο κανονισμός δεν είναι γνωστός στους μαθητές -σε ορισμένα μάλιστα μπορεί και να μην υπάρχει-, ούτε προκύπτει ή εφαρμόζεται με την δική τους συμβολή.

- Ο σχολικός κανονισμός δεν πρέπει να περιλαμβάνει μόνο υποχρεώσεις αλλά και δικαιώματα των μαθητών. Πρέπει να αναφέρεται επίσης στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καθηγητών.

- Ο σχολικός κανονισμός πρέπει να εισάγει στη λειτουργία του σχολείου τις αρχές της δημοκρατίας, του αλληλοσεβασμού, της επικοινωνίας, της ισότητας, της συμμετοχής, της ανεκτικότητας, της αλληλεγγύης και της συνεργασίας για την εφαρμογή των κανόνων. Θα πρέπει να μας εμπνέει για την φροντίδα της καλής λειτουργίας του σχολείου, αλλά και των καθημερινών σχέσεων μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Να λειτουργεί περισσότερο προληπτικά παρά κατασταλτικά. Να συνδυάζεται με ένα κατάλληλο κλίμα στο σχολείο που δημιουργείται από την διεύθυνση και υποστηρίζεται από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

- Οι μαθητές ζητούν καθαρούς κανόνες στα σχολεία. Δεν έχουν αντίρρηση για την αυστηρότητα, αρκεί αυτή να πηγάζει και νομιμοποιείται μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες. Η αντίρρηση των μαθητών αφορά την αυταρχικότητα και την επιβολή της πειθαρχίας χωρίς διάλογο, χωρίς προγενέστερη ενημέρωση και νόμιμη αιτία.

- Στο ξεκίνημα κάθε σχολικής χρονιάς θα πρέπει να διεξάγονται συζητήσεις σε όλες τις τάξεις σχετικά με το περιεχόμενο του σχολικού κανονισμού και με τις πιθανές αλλαγές του, και να γίνεται ενημέρωση των μαθητών για τις αρχές λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων. Οι εκπρόσωποι που εκλέγουν οι μαθητές πρέπει να συμμετέχουν στον διάλογο μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους εκπροσώπους των γονέων σχετικά με το περιεχόμενο του σχολικού κανονισμού.

- Όταν οι μαθητές διαφωνούν με τους καθηγητές για το περιεχόμενο του σχολικού κανονισμού θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα ανοικτού διαλόγου και αμοιβαίας συναίνεσης πριν καταλήξει η διεύθυνση στο περιεχόμενο του.

- Οι βασικές αρχές σχολικού κανονισμού που έχουν εκδοθεί από το Υπουργείο Παιδείας (2002) είναι γενικές και πολύπλοκες. Γι’ αυτό χρειάζεται σε κάθε σχολείο να αποφασίζεται συγκεκριμένα το περιεχόμενο του σχολικού κανονισμού, και να διατυπώνεται με τρόπο προσιτό, φιλικό και κατανοητό.

- Ο σχολικός κανονισμός πρέπει να μπορεί να αναθεωρείται, ακολουθώντας και τις αλλαγές αναγκών και αντιλήψεων στην κοινωνία και τις ιδιαιτερότητες και προτεραιότητες κάθε σχολικής μονάδας.

- Οι μαθητές ζητούν από τους εκπαιδευτικούς να είναι και οι ίδιοι συνεπείς στην τήρηση κανόνων που αφορούν όλους και να δίνουν το παράδειγμα με τη συμπεριφορά τους. Καθηγητές που καπνίζουν στους διαδρόμους του σχολείου και που απαντούν το κινητό τους τηλέφωνο στην τάξη, χωρίς να έχει υπάρξει προηγουμένως ενημέρωση των μαθητών για τον συγκεκριμένο σοβαρό λόγο που επιβάλλει την παρέκκλιση από τον κανόνα, δίνουν το κακό παράδειγμα και δεν βοηθούν καθόλου στην ανάπτυξη του αλληλοσεβασμού.

2. Μαθητικά Συμβούλια

- Δυστυχώς η κοινή διαπίστωση είναι ότι ο ρόλος των μαθητικών συμβουλίων έχει απαξιωθεί στη συνείδηση των εκπαιδευτικών και των μαθητών και η εκλογή εκπροσώπων γίνεται χωρίς επίγνωση της σοβαρής αποστολής τους για την συμβολή στην καθημερινή βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των σχολείων και την αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων τους.

- Οι συνελεύσεις των μαθητικών συμβουλίων πολλές φορές δεν γίνονται στην προβλεπόμενη από το νόμο τακτικότητα ή με την υπευθυνότητα που απαιτείται, ενώ δεν υποστηρίζονται από τους εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε να καταλήγουν σε χρήσιμες  προτάσεις και αποφάσεις.

- Είναι σκόπιμο οι διευθυντές των σχολείων να καλούν τακτικά τα 15μελή συμβούλια μαθητών και τα 5μελή συμβούλια των τάξεων για να ακούν τις απόψεις τους και να τους ζητούν την συμβολή τους στην λειτουργία των σχολείων. Είναι επίσης επιθυμητό το σχολείο να εκπαιδεύει από μικρή ηλικία τους μαθητές στις αρχές της δημοκρατίας και στο πώς μπορούν να λειτουργούν οι γενικές συνελεύσεις με δημοκρατικό τρόπο.  

- Θα πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε στα 15μελή συμβούλια να εκπροσωπούνται μαθητές από όλες τις τάξεις (είτε με εκπαίδευση των μαθητών στην αξία της εκπροσώπησης συμμαθητών τους, είτε με προβλεπόμενη ποσόστωση στο συμβούλιο).

3. Διάλογος στο σχολείο

- Στα σχολεία είναι καλό να καθιερωθούν τακτικές ώρες διαλόγου και επικοινωνίας για θέματα που απασχολούν τους μαθητές στην καθημερινότητά τους. Να υπάρχει δυνατότητα να προσκαλούνται ειδικοί επιστήμονες ή απλοί πολίτες και να κουβεντιάζουν με τους μαθητές. Για μαθητές που αντιμετωπίζουν προσωπικά προβλήματα θα πρέπει να δίνεται δυνατότητα επικοινωνίας με ψυχολόγους ή άλλους ειδικούς.

4. Εμφάνιση

- Η εμφάνιση των μαθητών θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερο σεβασμό στην ιδιαιτερότητα τους λόγω ηλικίας, προέλευσης, οικογενειακής κατάστασης κλπ και με παιδαγωγική ευαισθησία. Δεν μπορεί να γίνονται δημόσια επικριτικά σχόλια για την εμφάνιση μαθητών, σε περίπτωση δε που εκτιμάται από τους εκπαιδευτικούς ότι μαθητής παρεκκλίνει από τους κανόνες ευπρέπειας πρέπει να γίνεται σύσταση, αλλά και συζήτηση με τους εκπροσώπους των μαθητών. Επειδή δεν υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια για να προσδιοριστούν οι έννοιες της ευπρέπειας και της κοσμιότητας, θα πρέπει να γίνεται διαρκής διάλογος και επικοινωνία στα σχολεία, προκειμένου να αντιμετωπίζονται τα θέματα που προκύπτουν σχετικά με την εμφάνιση με παιδαγωγικούς τρόπους και όχι με επιβολή ποινών.

5. Προσέλευση - αποχώρηση

- Η προσέλευση των μαθητών στο σχολείο και η αποχώρηση από αυτό θα πρέπει να είναι σύμφωνη με το προβλεπόμενο ωράριο. Ωστόσο χρειάζεται να υπάρχει επιείκεια στις περιπτώσεις των σχολείων που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές ή που εξυπηρετούν μαθητές που μετακινούνται από μακριά ή με δημόσιες συγκοινωνίες.

6. Πρωινή προσευχή - εκκλησιασμός

- Τα θέματα της πρωινής προσευχής και του εκκλησιασμού πρέπει να συζητούνται με σεβασμό στις θρησκευτικές ανάγκες αλλά και πεποιθήσεις των μαθητών. Επίσης, δεδομένου του δικαιώματος κάθε ανηλίκου να έχει τις δικές του θρησκευτικές πεποιθήσεις και να επιλέγει σε ποιες λατρευτικές εκδηλώσεις θα συμμετέχει, πρέπει να αποφασίζεται με προσοχή και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του σχολείου και τη διαπολιτισμική σύνθεση του συγκεκριμένου μαθητικού πληθυσμού, η υποχρεωτικότητα ή μη της πρωινής προσευχής και του εκκλησιασμού.

7. Πολιτιστικές δραστηριότητες, εκδηλώσεις και εκδρομές

- Η ελεύθερη έκφραση των μαθητών, η ενίσχυση ομαδικών πολιτιστικών καλλιτεχνικών και αθλητικών δραστηριοτήτων και η παρότρυνση της ομαδοσυνεργατικής μέσα και έξω από την μαθησιακή διαδικασία μπορούν να βοηθήσουν την καλύτερη σχέση των μαθητών με το σχολείο. Το θέατρο, οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες, οι σχολικές εφημερίδες, οι ηλεκτρονικές σελίδες των σχολείων χρειάζεται να ενισχύονται διαρκώς, καθώς μπορούν να τραβήξουν το ενδιαφέρον των μαθητών, αλλά να βοηθήσουν και την άσκηση των δεξιοτήτων τους και την προσέλκυση του ενδιαφέροντός τους. Η διακίνηση ιδεών όπως και εντύπων που δεν έχουν προσβλητικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο, πρέπει να είναι ελεύθερη.

- Η συμμετοχή των μαθητών στις δραστηριότητες του σχολείου, που διεξάγονται εκτός σχολικού προγράμματος, προτάθηκε να είναι προαιρετική.

- Προτάθηκε επίσης να είναι προαιρετική και η συμμετοχή τους σε παρελάσεις ή άλλες δημόσιες εκδηλώσεις εκτός σχολείων.

- Οι σχολικές εκδρομές αποτελούν απαραίτητο στοιχείο για την υγιή ανάπτυξη και την ενεργή εκπαιδευτική συμμετοχή των μαθητών. Οι μαθητές επιθυμούν να έχουν λόγο στον σχεδιασμό και την επιλογή του περιεχομένου, του προγράμματος και των συνοδών των εκδρομών. Οι καθηγητές που λαμβάνουν τις τελικές αποφάσεις, θα πρέπει να συζητούν με τους μαθητές και να λαμβάνουν υπόψη τους τις απόψεις και τις προτάσεις των μαθητών.

- Προτάθηκε να δημιουργούνται στα σχολεία περιβαλλοντικές ομάδες που να φροντίζουν για την φροντίδα του περιβάλλοντος του σχολείου, αλλά να αναλαμβάνουν δράσεις στην κοινότητα.

8.  Σχολικές εγκαταστάσεις και υποδομές

- Τα σχολικά κτίρια χρειάζεται να αποκτήσουν περισσότερο χρώμα, να έχουν αναρτημένες εργασίες των μαθητών και οι μαθητές να μπορούν να συμβάλλουν στην καλλιτεχνική τους φροντίδα. Θα πρέπει να δίνεται δυνατότητα να φυλάσσονται στις τάξεις προσωπικά είδη των μαθητών (βιβλία, εκπαιδευτικά εργαλεία κ.ά.).

- Ο σχολικός κανονισμός θα πρέπει να προβλέπει τη δυνατότητα των μαθητών να συμβάλλουν στην διαμόρφωση και βελτίωση των σχολικών εγκαταστάσεων και υποδομών. Θέματα όπως η ακαταλληλότητα αιθουσών, η έλλειψη εργαστηρίων ή βιβλιοθηκών, ο συνωστισμός στους διαδρόμους και η πρόκληση ατυχημάτων, οι ελλείψεις προβλέψεων για την πρόσβαση των μαθητών και γονέων με αναπηρία, κ.λπ. θα πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα, λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις των μαθητών.

- Αίθουσα βιβλιοθήκης θα πρέπει να υπάρχει σε κάθε σχολείο, εξοπλισμένη με Η/Υ και με δυνατότητα χρήσης της στην διάρκεια της ημέρας (σε διαλείμματα ή σε άλλες περιπτώσεις που οι μαθητές δεν απασχολούνται σε μαθήματα).

- Κάμερες δεν θα πρέπει να τοποθετούνται στα προαύλια και στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου. Σε περίπτωση που κρίνεται απαραίτητο αυτό από το σχολικό συμβούλιο για την προστασία από κλοπές ή βανδαλισμούς, θα πρέπει να υπάρχει εξασφάλιση ότι δεν λειτουργούν τις ώρες λειτουργίας του σχολείου.

9. Κινητά τηλέφωνα

Η χρήση των κινητών τηλεφώνων την ώρα του μαθήματος πρέπει να απαγορεύεται αυστηρά και να τηρείται αυτή η απαγόρευση από όλους. Σε περιπτώσεις παραβίασης του κανόνα αυτού, ύστερα μάλιστα από προειδοποίηση, δεν πρέπει να επιβάλλεται η παρακράτηση του κινητού από το σχολείο. Η ενδεχόμενη απομάκρυνσή του από τον μαθητή που κάνει χρήση του στο μάθημα, θα πρέπει να συνδυάζεται με την επιβολή της προβλεπόμενης κύρωσης και παράδοσής του στον μαθητή ή τον κηδεμόνα του. Πάντως, απαραίτητη είναι η ενημέρωση και ο διάλογος στους μαθητές σχετικά με την κακή χρήση των κινητών και την παραβίαση δικαιωμάτων (προσωπικότητας, προσωπικών δεδομένων των απεικονιζόμενων, κλπ).

Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να τηρούν επίσης την απαγόρευση χρήσης κινητών την ώρα των μαθημάτων, και να αποτελούν παράδειγμα για τους μαθητές τους.

10. Κάπνισμα

Το κάπνισμα δεν θα πρέπει να επιτρέπεται σε δημόσιους χώρους του σχολείου, ούτε από μαθητές ούτε από εκπαιδευτικούς. Επειδή για το θέμα αυτό υπάρχουν διαφορετικές απόψεις μεγαλύτερων σε ηλικία μαθητών, που υποστηρίζουν ότι πρέπει να επιτρέπεται το κάπνισμα σε επιλεγμένους προαύλιους χώρους, εφόσον υπάρχει η σύμφωνη γνώμη των γονέων τους, χρειάζεται να προηγείται εκτεταμένη συζήτηση και δέσμευση όλων των μερών για την τήρηση των αποφάσεων που λαμβάνονται.

11. Διακρίσεις και ενσωμάτωση αλλοδαπών

- Κάθε σχολείο θα πρέπει να λαμβάνει μέτρα για την ισότιμη ενσωμάτωση των αλλοδαπών, την αποφυγή των διακρίσεων, την ενίσχυση του δικαιώματος στην διαφορετικότητα και την δημιουργία ευκαιριών έκφρασης και επικοινωνίας ανάλογα με τα πολιτισμικά στοιχεία που φέρει ο κάθε μαθητής.

- Ο στιγματισμός των μαθητών εκ μέρους των καθηγητών, είτε για λόγους συμπεριφοράς είτε για λόγους απόδοσης (καλοί – κακοί μαθητές) δεν διευκολύνει το κλίμα συνεργασίας και συνεννόησης στο σχολείο και θα πρέπει να αποφεύγεται.

12. Κυρώσεις / ποινές

- Οι ποινές που προβλέπονται για τους μαθητές που παραβιάζουν τους κανόνες θα πρέπει να είναι ανάλογες των πράξεων και της εν γένει συμπεριφοράς των μαθητών. Θα πρέπει επίσης να επιβάλλονται εφόσον έχουν προηγηθεί προειδοποιήσεις και εφόσον υπάρχουν σαφείς προβλέψεις για συγκεκριμένες πράξεις αλλά και δυνατότητα κλιμάκωσης των ποινών.

- Τα σχολεία είναι καλό να μπορούν να προβλέπουν και άλλες μεθόδους αντιμετώπισης της παραβίασης κανόνων και της πρόκλησης φθορών, όπως η αποκατάσταση των ζημιών από τους ίδιους τους μαθητές ή η δυνατότητα προσφοράς κοινωφελούς εργασίας στο σχολείο. Σκόπιμο είναι επίσης να ζητιέται και η γνώμη των εκπροσώπων των μαθητών πριν την επιβολή σοβαρών κυρώσεων, γιατί σε ορισμένες περιπτώσεις οι μαθητές μπορεί να έχουν άλλες προτάσεις που μπορούν να αποτρέψουν πιο αποτελεσματικά την επανάληψη των παραβάσεων.

-  Είναι πολύ σημαντικό για τους μαθητές η επιβολή ποινών να μην συνδυάζεται με την προσβολή της αξιοπρέπειας ούτε με την δημόσια διαπόμπευση των προσώπων στα οποία επιβάλλονται κυρώσεις. Οι επιπλήξεις είναι σκόπιμο να γίνονται κατ’ αρχήν κατ’ ιδίαν και μετά –εφόσον δεν υπάρχει συμμόρφωση- δημόσια, και πάντοτε με σεβασμό στην προσωπικότητα των μαθητών.

- Οι προβλεπόμενες κυρώσεις δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως απειλές ή μέσα εκφοβισμού, αλλά ως συμφωνημένες συνέπειες μέσω του κανονισμού, που επιβάλλονται προκειμένου να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα του σχολείου.

- Δεν μπορεί να επιβάλλεται ως ποινή η μείωση της βαθμολογίας σε μαθήματα (δηλαδή της αξιολόγησης της απόδοσης), εξαιτίας πειθαρχικών παραπτωμάτων ενός μαθητή, ούτε να χρησιμοποιείται αυτό ως απειλή.

- Δεν θα πρέπει να επιβάλλονται κυρώσεις χωρίς διάλογο, χωρίς προγενέστερη επεξήγηση του σκοπού της επιβολής τους και χωρίς παράλληλα παιδαγωγικά μέτρα, προκειμένου να αποτραπεί η επανάληψη της παράβασης.

- Ειδικότερα στις περιπτώσεις επιβολής της ποινής της ωριαίας αποβολής, η οποία δεν θα πρέπει να επιβάλλεται καταχρηστικά –όπως συμβαίνει πολύ συχνά στα σχολεία- πρέπει να είναι ξεκάθαρο τι προβλέπεται για τον μαθητή, και να έχει εκπαιδευτική χρησιμότητα, δηλαδή παραμονή στην τάξη ή ένταξη σε κάποια άλλη διαδικασία (π.χ. μελέτη στην βιβλιοθήκη).

13. Έκφραση παραπόνων

- Σε κάθε σχολείο θα πρέπει να προβλέπεται τρόπος έκφρασης και διαδικασία συζήτησης παραπόνων για ζητήματα μη εφαρμογής του σχολικού κανονισμού ή για απαράδεκτες συμπεριφορές εκπαιδευτικών ή μαθητών.

14. Άλλα θέματα

Οι μαθητές επιθυμούν να εκφράζουν τη γνώμη τους και σε άλλα θέματα, τα οποία δεν περιλαμβάνονται στο άμεσο αντικείμενο των σχολικών κανονισμών, όπως είναι η αξιολόγηση των βιβλίων και των χρησιμοποιούμενων παιδαγωγικών μεθόδων. Τα ζητήματα αυτά θα μπορούσε τουλάχιστον να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης και προτάσεων που απευθύνουν οι μαθητές προς το Υπουργείο Παιδείας, μέσω της διεύθυνσης των σχολείων τους. Οι μαθητές επίσης επιθυμούν να βρεθεί τρόπος να συμμετέχουν και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τους.

Τέλος, τονίστηκε από τους συμμετέχοντες ότι: Η συμμετοχή των μαθητών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο σχολείο βοηθάει στην απόκτηση ευθύνης, ωριμότητας και στην κοινωνική τους ευαισθητοποίηση, ώστε αφενός να γίνονται υπεύθυνοι για την τήρηση του κανονισμού ο οποίος προέκυψε με συμμετοχικές διαδικασίες, αφετέρου να εκπαιδεύονται για την ουσιαστική και υπεύθυνη συμμετοχή τους στα κοινά ως πολίτες της χώρας.


   

 
Συνημμένα αρχεία
 
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
 
 
Copyright © 2000 - Πανελλήνιος Ψυχολογικός Σύλλογος Όροι Χρήσης Online Επισκέπτες: 31
Τελευταία ενημέρωση : 13 Οκτώβριος 2020