Θεσμικό Πλαίσιο: Αποφάσεις Οργάνων τής Πολιτείας για το επάγγελμα του Ψυχολόγου
 
Καταδικάσθηκε «ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ», από Δικαστήριο τής Χώρας [ΠλΚ: 1064/08.04.2011].
 

Ασκήθηκε δίωξη για παράβαση διατάξεων του Αναγκαστικού Νόμου 1565/1939 (ΦΕΚ 16/τ.Α΄/14-01-1939), «Περί κώδικος ασκήσεως του ιατρικού επαγγέλματος», δηλαδή απαγγέλθηκαν κατηγορίες για ιδιώνυμο αδίκημα. Με βάση το κατηγορητήριο: “Κατηγορείται ως υπαίτιος του ότι ... κατά το χρονικό διάστημα από τον μήνα Ιούλιο 2005 έως το έτος 2009 ... σφετερίστηκε τον τίτλο του Ιατρού ... ασκούσε παράνομα το ιατρικό επάγγελμα ... εκδίδοντας μάλιστα και σχετικές γνωματεύσεις που περιλαμβάνουν διάγνωση ψυχικής κατάστασης και συμβουλές θεραπείας χωρίς να έχει άδεια από το αρμόδιο Υπουργείο, χωρίς να είναι μέλος του Ιατρικού Συλλόγου και χωρίς να έχει πτυχίο της Ιατρικής Σχολής κάποιου Πανεπιστημίου... Για παράβαση των άρθρων 1, 12, 14, 26, 27 παρ.1, 53, 79 παρ. 1, 2, 111, 112 Α.Ν. 1565/39”.

 
  Κάντε το PSY.GR Πρώτη Σελίδα  
   
 
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Αρχική σελίδα Site Map Επικοινωνία
  Members Only  
Ειδήσεις & Θέματα Ψυχολογίας
 
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 28 Σεπτέμβριος 2009
 

ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ. Δαίδαλος, Πρόγραμμα Άσκησης της Δημιουργικής Σκέψης στο Σχολείο και στην Οικογένεια. Δημιουργικότητα και Καινοτομία. Ευρωπαϊκό έτος, 2009.

Ιωάννης Ν. Παρασκευόπουλος, Ομότιμος Καθηγητής Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πολυξένη Ι. Παρασκευοπούλου, M.Sc. Σχολικής Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών.

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

            Το 2009 έχει αναγορευθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ως «Ευρωπαϊκό Έτος Δημιουργικότητας και Καινοτομίας».

             Η απόφαση αυτή αποσκοπεί στο να ευαισθητοποιήσει τους Ευρωπαίους πολίτες να συνειδητοποιήσουν ότι, για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις ενός ραγδαία μεταβαλλόμενου κόσμου που ζούμε, και που έρχεται απειλητικότερος, θα πρέπει να φροντίσουμε, ώστε η ευρηματικότητά μας, η εφευρετικότητά μας, να βρίσκονται στον ανώτερο δυνατό βαθμό ανάπτυξης και ετοιμότητας για αξιοποίηση.

             Η αναγκαιότητα αυτή, για εξοπλισμό της προσωπικής μας φαρέτρας με ανεπτυγμένες τις δημιουργικές μας ικανότητες, είναι περισσότερο επιτακτική για τους νέους μας.

             Θα πρέπει όλοι οι φορείς που είναι επιφορτισμένοι με τη φροντίδα και την αγωγή των παιδιών να ενδιαφερθούν και να συλλειτουργήσουν, ώστε

να δοθεί, από ενωρίς, στο κάθε παιδί η ευκαιρία να ασκήσει και να αναπτύξει τη δημιουργικότητά του.

             Ως μικρή συμβολή στην προσπάθεια αυτή, συγγράψαμε και εκδώσαμε το πόνημά μας αυτό, το οποίο αφιερώνουμε στο επετειακό έτος 2009.

             Ιδιαίτερες ευχαριστίες εκφράζουμε στους μαθητές των Αρσακείων

Τοσιτσείων Σχολείων που με τις ιδέες τους εμπλούτισαν τη συγγραφική μας αυτή προσπάθεια.

             Θερμές επίσης ευχαριστίες εκφράζουμε στην κυρία Αγλαϊα Μπομπέτση, καθηγήτρια Φιλόλογο των Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων, για τη συνδρομή της με τη συλλογή πρωτογενούς υλικού και την παρουσίασή του, ως συνεπιμελήτρια, σε παλιότερη πολυγραφημένη μορφή.

Αθήνα 2009                                                                                               Ι.Ν.Π.

                                                                                                                   Π.Ι.Π.

**************************************************************************************

Γράμμα προς το μαθητή 

             Όλοι μας, μικροί και μεγάλοι, στη δουλειά που κάνουμε, στις διάφορες καθημερινές μας δραστηριότητες, συνεχώς συναντάμε θέματα και προβλήματα που, για να βρούμε λύσεις και να τα αντιμετωπίσουμε, θα πρέπει να βάλουμε το μυαλό μας να δουλέψει. Να δώσουμε εντολή στο νου μας να κινητοποιηθεί και να χρησιμοποιήσει τις δυνατότητές του για να μας βρίσκει λύσεις.

             Ποιες όμως είναι οι διάφορες δυνατότητες που διαθέτει ο ανθρώπινος νους, οι λεγόμενες νοητικές ικανότητες; Με ποιο τρόπο, με ποιες εντολές, μπορούμε να δραστηριοποιήσουμε καθεμία από τις νοητικές αυτές ικανότητες; Στο βιβλίο αυτό περιγράφουμε μια σειρά από δραστηριότητες που σου δίνουν απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα.

             Ειδικότερα, οι δραστηριότητες αυτές αφορούν σε μια από τις νοητικές μας ικανότητες, τη λεγόμενη «δημιουργική σκέψη». Είναι η ικανότητα του μυαλού μας που, για να επιλύσουμε κάποιο θέμα πρόβλημα, αναζητεί να βρει πολλές ιδέες, ως πιθανές εναλλακτικές λύσεις. Και μάλιστα, οι ιδέες και οι λύσεις αυτές να είναι νέες, πρωτόγνωρες, πρωτότυπες.

             Οι δραστηριότητες αυτές είναι οργανωμένες σε 11 κεφάλαια που, όταν τα τελειώσεις, θα έχεις κερδίσει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

             α) Θα μάθεις πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος επεξεργάζεται τις εισερχόμενες πληροφορίες με τις τέσσερις νοητικές λειτουργίες του: την πρόσληψη, τη μνήμη, την κριτική σκέψη και τη δημιουργική σκέψη.

             β) Θα μάθεις πώς λειτουργεί και πώς αναπτύσσεται η δημιουργική μας σκέψη και για τη σπουδαιότητά της στη ζωή μας.

             γ) Θα ασκηθείς και θα αναπτύξεις τις διάφορες επιμέρους δημιουργικές ικανότητες, όπως είναι η πνευματική ευχέρεια, η πνευματική ευλυγισία,

η πρωτοτυπία, η φαντασία, η ενόραση, η οπτικοποίηση, η αναλογική σκέψη,

η ανάλυση και η σύνθεση.

             δ) Θα ασκηθείς και θα μάθεις να χρησιμοποιείς διάφορους τύπους ερωτήσεων που κεντρίζουν τη δημιουργική σου ικανότητα για να παράγεις πολλές πρωτότυπες, «έξυπνες» ιδέες λύσεις, όπως είναι οι 70 Ερωτήσεις SCAMPER.

             ε) Θα ασκηθείς και θα μάθεις ειδικές τεχνικές μεθόδους που διευκολύνουν τη δημιουργική σκέψη στο έργο της, όπως είναι ο κατιδεασμός (brainstorming), η πλάγια σκέψη (lateral thinking), οι προκρούστειοι συνδυασμοί, η βιονική μέθοδος, η τεχνική «κατάλογος χαρακτηριστικών», η τεχνική «συμβολικές αναλογίες-

αλληγορίες».

             στ) Θα μάθεις και θα συνειδητοποιήσεις τα εμπόδια που περιστέλλουν

τις δημιουργικές μας ικανότητες και θα ασκηθείς σε τρόπους να τα ξεπερνάς.

             ζ) Θα μάθεις τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των ατόμων παιδιών και ενηλίκων που έχουν αναπτύξει σε υψηλό βαθμό τη δημιουργικότητά τους.

             η) Θα μάθεις το πρότυπο «Δημιουργική Επίλυση Προβλημάτων» και

θα ασκηθείς να το χρησιμοποιείς για να κάνεις εργασίες (projects) στο πλαίσιο των μαθημάτων σου.

             Στο τέλος κάθε ενότητας θα βρεις θέματα για συζήτηση και ασκήσεις που θα σε βοηθήσουν να κατανοήσεις και να εμπεδώσεις καλύτερα τις έννοιες που παρουσιάζονται στο κεφάλαιο και τις πρακτικές εφαρμογές τους. Μερικά από τα γυμνάσματα αυτά είναι για να τα χειριστείς μόνος σου, άλλα με φίλους σου, άλλα με τους γονείς σου και άλλα να τα επεξεργαστείτε στην τάξη σου

με τους συμμαθητές σου και το δάσκαλό σας. Αξίζει να ασχοληθείς σοβαρά

με τα μέρη αυτά του βιβλίου! Θα τα χαρείς!

             Στο βιβλίο αυτό δώσαμε τον τίτλο «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΑΙΔΑΛΟΣ» από

το μυθικό πατέρα του φτερωτού Ίκαρου. Το πρόγραμμα αυτό δεν είναι σαν τα άλλα μαθήματα, με απομνημονεύσεις, με εξετάσεις και με αξιολογήσεις. Δεν υπάρχουν σωστές και λάθος απαντήσεις. Αυτό που εδώ ενδιαφέρει είναι η ποσότητα των παραγόμενων ιδεών λύσεων, η διαφορετικότητά τους και

η πρωτοτυπία τους. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό ταξίδι, για μια ελεύθερη πλοήγηση, στον κόσμο της εφαρμοσμένης φαντασίας, της εφευρετικότητας, της ευρηματικότητας και της καινοτομίας.

             Σκοπός του βιβλίου αυτού είναι να σε μάθει να σκέφτεσαι και να ζεις δημιουργικά.

                                                                                                Ιωάννης Ν. Παρασκευόπουλος

                                                                                                Πολυξένη Ι. Παρασκευοπούλου

**************************************************************************************

Γράμμα προς τον εκπαιδευτικό και το γονέα 

             Η δημιουργική σκέψη είναι η ικανότητα του ανθρώπου να αναζητεί και να βρίσκει πολλές πρωτότυπες - καινοτόμες εναλλακτικές ιδέες – λύσεις για την επίλυση των διαφόρων προβλημάτων. Πρόκειται για ένα από τα πολυτιμότερα εφόδια στην πνευματική πανοπλία κάθε ανθρώπου. Και, ιδιαίτερα, του αυριανού πολίτη, για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις ενός ραγδαία μεταβαλλόμενου κόσμου.

             Για το θέμα αυτό της καλλιέργειας της δημιουργικής σκέψης εκδώσαμε το 2004 το βιβλίο «Δημιουργική Σκέψη στο Σχολείο και στην Οικογένεια». Στο βιβλίο αυτό έχουμε συμπεριλάβει πνευματικές δραστηριότητες που μπορούν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς να τις χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους αλληλεπίδραση με το παιδί, οι οποίες, με τρόπο απλό και ευχάριστο, ενισχύουν και προάγουν τις δημιουργικές ικανότητες του παιδιού.

             Παρότι το βιβλίο μας εκείνο έχει συγγραφεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από τα ίδια τα παιδιά, κρίναμε σκόπιμο να συγγράψουμε και να εκδώσουμε το παρόν ειδικό εγχειρίδιο για το μαθητή, ως συμπληρωματικό βοήθημα.

             Η ύλη του εγχειριδίου αυτού καλύπτει τα βασικά στοιχεία ενός αναλυτικού προγράμματος για την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης παιδιών και εφήβων, κατά τρεις τρόπους: α) Ως σχολικό εγχειρίδιο για

την εισαγωγή της συστηματικής καλλιέργειας της δημιουργικής σκέψης ως χωριστού μαθήματος σε τακτή ώρα του διδακτικού προγράμματος στο πλαίσιο του διευρυμένου ωραρίου – ολοήμερου σχολείου. β) Ως βιβλίο αναφοράς του εκπαιδευτικού για να αντλεί εκπαιδευτικές δραστηριότητες άσκησης της δημιουργικής σκέψης, τις οποίες θα εντάσσει στην ύλη των διδασκόμενων μαθημάτων. γ) Ως εξωτερικό βοήθημα του ίδιου του παιδιού για να καλλιεργεί τη δημιουργική του σκέψη στον ελεύθερο χρόνο του, είτε μόνο του είτε με τους γονείς του.

             Στο τέλος κάθε κεφαλαίου έχουμε συμπεριλάβει διάφορα θέματα για συζήτηση και ασκήσεις για επίλυση. Μερικά από τα θέματα αυτά είναι για να

τα χειριστεί μόνο του το παιδί, άλλα με τους φίλους του, άλλα με τους γονείς του, άλλα με τους συμμαθητές του και το δάσκαλό τους στην τάξη. Τα γυμνάσματα

αυτά είναι για να εμπεδώσει το παιδί τα διδασκόμενα στο αντίστοιχο κεφάλαιο, αλλά και, κυρίως, για να καλλιεργήσει τη δημιουργική του σκέψη.

             Αγαπητέ δάσκαλε των παιδιών μας,

             Σε καλούμε να γίνεις πρωτεργάτης στην εκπαιδευτική αυτή προσπάθεια για να καλλιεργήσει, και το ελληνικό σχολείο, τη δημιουργικότητα των παιδιών μας, κάτι άλλωστε που το επιβάλλει, από το πρώτο του ακόμη άρθρο, ο ισχύων νόμος πλαίσιο 1566/85. Αυτό που πρωτίστως χρειάζεται είναι η δική σου θέληση για να παύσει να θεωρείται η πολύτροπη αυτή ικανότητα το «αποπαίδι

της εκπαίδευσης!».

             Αγαπητέ γονέα,

             Απευθυνόμαστε και σε εσένα, γιατί σήμερα όλο και περισσότερο αναγνωρίζεται και επιδιώκεται η ενεργός συμμετοχή του γονέα στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης του παιδιού: να γίνει ο γονιός, και αυτός, δάσκαλος του παιδιού του. Γιατί, όπου ο γονιός εκδηλώνει έμπρακτο ενδιαφέρον για τις πνευματικές ασχολίες του παιδιού του και συμμετέχει

ενεργά στη διεκπεραίωσή τους, εξασφαλίζεται στο παιδί σταθερότερη ανάπτυξη και πόρευση στη ζωή του.

             Σε καλούμε λοιπόν να παίξεις κι εσύ τον ενεργό σου ρόλο στην παιδευτική αυτή προσπάθεια, ώστε τα παιδιά μας να αναπτύξουν και να διευρύνουν τη δημιουργικότητά τους, την ευρηματικότητά τους, την εφευρετικότητά τους. Να αποκτήσουν, δηλαδή, πνευματικά εφόδια που είναι απαραίτητα στη ζωή.

             Είμαστε βέβαιοι ότι θα βρείτε την ενασχόληση με την καλλιέργεια

της δημιουργικής σκέψης και, μάλιστα, με το βιωματικό πρακτικό τρόπο

που παρουσιάζεται μέσα από τα δύο βιβλία μας, τόσο το παιδί όσο και

εσείς, οι δάσκαλοι και οι γονείς, ωφέλιμη και συναρπαστική.

                                                                                                Ιωάννης Ν. Παρασκευόπουλος

                                                                                                Πολυξένη Ι. Παρασκευοπούλου

************************************************************************************** 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Πρόλογος...... Σελίδα

 • Γράμμα προς το μαθητή

 • Γράμμα προς τον εκπαιδευτικό και το γονέα

1. Δημιουργική σκέψη: Εισαγωγικά σχόλια

 • Οι τέσσερις λειτουργίες του νου μας: Η δημιουργική σκέψη

 • Η σπουδαιότητα της δημιουργικής σκέψης

 • Όλοι μας, και συ, μπορούμε να σκεφτούμε δημιουργικά

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

2. Ερωτήσεις που ενεργοποιούν τη δημιουργική σκέψη

 • Δημιουργικές ερωτήσεις του τύπου «Να βρούμε πολλούς τρόπους για να…»

 • Δημιουργικές ερωτήσεις του τύπου «Τι θα συνέβαινε, αν…»

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

3. Ερωτήσεις SCAMPER

 • Κατηγορία «Άλλες χρήσεις»

 • Κατηγορία «Τροποποιήσεις»

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

4. Κατιδεασμός (brainstorming): Μια τεχνική δημιουργικής παραγωγής ιδεών

 • Τι είναι ο κατιδεασμός (brainstorming)

 • Οι πέντε κανόνες διεξαγωγής του κατιδεασμού

 • Οι δύο φάσεις διεξαγωγής του κατιδεασμού

 • Αντίστροφος κατιδεασμός

 • Ομαδικός κατιδεασμός Ατομικός κατιδεασμός

 • Οι «άγριες» ιδέες

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

5. Πνευματική ευχέρεια, πνευματική ευλυγισία, πρωτοτυπία:

5. Τρεις επιμέρους δημιουργικές ικανότητες

 • Πώς μπορούμε να αυξήσουμε την πνευματική ευχέρεια,

 την πνευματική ευλυγισία, την πρωτοτυπία

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

6. Αξιολόγηση της δημιουργικής σκέψης:

6. Οι τρεις αριθμητικοί δείκτες

 • Ποσότητα των ιδεών, διαφορετικότητα των ιδεών, πρωτοτυπία των ιδεών

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

7. Άλλες έξι επιμέρους δημιουργικές ικανότητες

 • Φαντασία, οπτικοποίηση, ενόραση

 • Αναλογική σκέψη

 • Ανάλυση, σύνθεση

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

8. Χαρακτηριστικά των δημιουργικών ατόμων

 • Τα χαρακτηριστικά των δημιουργικών ενηλίκων

 • Τα χαρακτηριστικά του δημιουργικού παιδιού

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

9. Εμπόδια στη δημιουργική σκέψη

 • Τα δύο είδη εμποδίων: Κοινωνικά και προσωπικά

 • Τα σημαντικότερα εμπόδια στη δημιουργική σκέψη

 • Τα 10 βαρίδια - εμπόδια στη δημιουργική σκέψη

 • Η θεοποίηση της «ορθής» λύσης

 • Πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε τα εμπόδια

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

10. Άλλες πέντε ειδικές τεχνικές δημιουργικής παραγωγής ιδεών

 • Η «πλάγια σκέψη»

 • Η «βιονική» μέθοδος

 • Η τεχνική «προκρούστειοι συνδυασμοί»

 • Η τεχνική «κατάλογος χαρακτηριστικών»

 • Η τεχνική «συμβολικές αναλογίες - αλληγορίες»

 • Θέματα για επεξεργασία Ασκήσεις

11. Το πρότυπο «Δημιουργική Επίλυση Προβλημάτων - ΔΕΠ»

0. Βιβλιογραφία

-------------------

Κεντρική διάθεση: Βιβλιοπωλείο ΓΡΗΓΟΡΗ, Σόλωνος 71, ΑΘΗΝΑ, τηλέφωνο: 210-3629684, http://www.grigorisbooks.gr

Πρωτοβουλία προβολής: Πολυξένη Ι. Παρασκευοπούλου, Ψυχολόγος, Μέλος τού Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου (Α.Μ.Π.Ψ.Σ.: 1.420).


   

 
 
Copyright © 2000 - Πανελλήνιος Ψυχολογικός Σύλλογος Όροι Χρήσης Online Επισκέπτες: 32
Τελευταία ενημέρωση : 13 Οκτώβριος 2020